Дата __________ Заняття № ______________
Робота з папером і картоном. Аплікація «Кулон»
Мета:
- навчати учнів виготовляти аплікацію різної форми та розмірів;
- розвивати композиційні навички;
- удосконалювати вміння вирізати ножицями по прямій та кривій лініях;
- виховувати естетичні смаки.
Матеріали та інструменти. Кольоровий папір та картон, ножиці, клей, пензлик, олівець, шаблон, стрічка, блискітки.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи: розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Привітання
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти – просто молодці!
Щоб урок пройшов немарно,
Треба сісти рівно, гарно
І виконувати те,
Про що мова зараз йде.
- Перевірка готовності до уроку
- Упорядкування робочих місць
ІІ. Робота над новим матеріалом
- Оголошення теми і мети
- Діти, подивіться на ці зображення. Що ви бачите?
- Так, це кулони.
- Що ж таке кулон?
- Кулон – це жіноча прикраса з дорогоцінного каменю або іншого матеріалу на ланцюжку, яку носять на шиї.
- Ми сьогодні теж спробуємо виготовити кулон з геометричних фігур.
- Пояснення вчителя
Як у хлопчиків, так і у дівчаток з’являється бажання себе прикрашати починаючи вже з чотирирічного віку. Дівчатка займаються цим більш активно, приміряючи мамині наряди, накладаючи коштовну косметику по усьому обличчю і, звичайно ж, в хід йдуть ювелірні прикраси. Хлопчики починають звертати увагу на свою зовнішність трохи пізніше. А що ж, звичайно, кожен індивідуум нашого суспільства хоче виглядати привабливо! Відчуття смаку і усвідомленість бажання правильно прикрасити себе з’являється до років 11-15. Починають купувати модні журнали, стежити за тенденціями у моді, а також в ювелірній моді. Тому, у більш ранньому віці, ми повинні їм допомагати прикрашати себе. І направляти – у старшому віці, прищеплюючи тим самим високі духовно-естетичні і матеріальні стандарти життя.
ІІІ. Фізкультхвилинка
Що ж, мабуть прийшла пора
Трохи відпочити,
Хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
Раз – підняли руки вгору.
Два – нагнулися додолу.
Руки в боки!
Повернулись, нахилились
І вправо, і вліво –
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
ІV. Демонстрація та аналіз зразка
- Інструктаж з техніки безпеки
- Які навчальні речі та інструменти вам знадобляться?
- Як правильно користуватися ножицями?
- Чого потрібно дотримуватись під час роботи з клеєм?
- Порядок виконання роботи
- Визнач, для кого ти будеш створювати прикрасу, і відбери відповідні кольори картону і паперу.
- За допомогою шаблонів обведи та виріж форму кулона, або створи власну.
- Використовуючи шаблони дрібних геометричних фігур, створи оздоблення кулона.
- Зроби отвір та протягни стрічку.
- Практична робота учнів
- Перевірка готовності
- Інструктаж з техніки безпеки
– Правила поводження з ножицями та клеєм
- Самостійна робота учнів
VІ. Виставка учнівських робіт
- Знайдіть помилки. Як можна уникнути таких помилок?
- Що приваблює у виробах?
VІІ. Підсумок уроку
- З якими матеріалами сьогодні працювали на уроці?
- Що дізналися нового?
З історії
Кулони – один з найдавніших видів прикрас. Виточені з кістки, на грудях давніх людей, в іспанських печерах віком 55 тисяч років – факт загальновідомий. Давнім людям було відоме почуття прекрасного, замішане на містичних повір’ях, і вони, як могли, прикрашали себе. Навіть важко сказати, що саме – сережки або кулони – є найдавнішими видами ювелірних прикрас.
З появою заліза і бронзи з’явилися і металеві кулони. При розкопках поселень одного з найдавніших держав Європи – царства Урарту, були знайдені бронзові предмети, призначення яких не могло викликати сумнівів. Це були ювелірні прикраси, що підвішуються на шию – бронзові намиста, складені з декількох однотипних кулонів. Достовірно відомо, що кулони з вставленими коштовними каменями вже були в ходу у стародавньому Єгипті. Цариця Клеопатра, зі всіх коштовних каменів визнавала тільки смарагд, дарувала своїм наближеним золоті кулони з смарагдами, здобутими в її копальнях в Аравії. На каменях були вигравірувані її зображення та ім’я.
Фантастичні за красою та складності роботи ювелірні прикраси, вирізані з цільного золота, були знайдені в похованні ногайської цариці в Поволжі, що відноситься до I століття до нашої ери. Намиста і підвіски, кулони і гривні, кільця і браслети, запонки та брошки. Різноманіття форм, видів і кольорів кулонів вражає навіть найдосвідченіших знавців ювелірних прикрас.
VІІІ. Прибирання робочих місць