СЦЕНАРІЙ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

(методист ЦНТТУМ Король Інна Леонідівна)

Тема: Пригоди Гвинтика та Шпунтика

Мета: – узагальнити знання науково-технічного профілю;

– ознайомити з експонатами виставки науково-технічної творчості;

– забезпечити розвиток соціальної, пізнавальної та практичної компетентностей;

– розвивати пам’ять, уяву, практичні уміння та навички;

– сприяти формуванню професійних орієнтирів та гуманних людських цінностей;

– викликати інтерес до технічної творчості та її історії розвитку.

Форма проведення: виставка-конкурс

Місце проведення: виставкова зала закладу

Обладнання: плакат з назвою виставки; 2 столики; чарівна скриня з вмістом: листки із завданнями; плакат «Геометричні фігури», картонні геометричні фігури, крейда, картки з буквами «R», «D», комплекти для створення аплікації з геометричного конструктора, 2 листки для оріґамі; заохочувальні призи; музичне оформлення заходу; самохідні моделі; «Серце Техніки».

Очікуванні результати:  формування стійкого інтересу до технічної творчості

План проведення

І. Вступна частина

  1. Привітання
  2. Знайомство з Гвинтиком та Шпунтиком.
  3. Образа Цариці Техніки

ІІ. Основна частина

  1. Математичні завдання
  2. Завдання пов’язанні з авіамоделізмом
  3. Завдання пов’язанні з судномоделізмом
  4. Радісна знахідка – серце Техніки
  5. Презентації творчих робіт

ІІІ. Заключна частина

  1. Самостійний огляд виставки

 

Хід проведення

(У приміщенні прикрашеної виставкової зали розкладено експонати, працюють самохідні моделі, грає легка музика, всюди ввімкнено світло. Посеред зали стоїть ведуча.)

І. Вступна частина

1. Привітання

Ведуча:  Доброго дня, шановні пані та панове!

Вітаю всіх зі святом — відкриття виставки науково-тех­нічної творчості! Сьогодні юні техніки виносять на широкий загал свій творчий до­робок.

У цій залі можна перегля­нути роботи дітей різних вікових категорій, різних гуртків, але головне, що об’єднує їх – це непереборне бажання оволодіти новими уміннями та навиками. Меж горизонту їх здібностям – не існує. Саме завдяки цим якостям людина підкорила  космос, постійно освоює новітні технології, і незабаром,  фантастичні події відбуватимуться в реальному житті.

2. Знайомство з Гвинтиком та Шпунтиком

(З кутка виходить персонаж з мультфільму «Незнайко» –  Гвинтик і скептично оглядає експонати.)

Гвинтик: Так-так-та-а-ак! Ви хочете сказати, що всі ці експонати зробили діти своїми руками?

Ведуча: Так! А ви вибачте, хто?

Гвинтик: Я – Гвинтик! (Роздивляється)… Це не могли зробити діти! Не повірю ні-за-що! От мій товариш Шпунтик – це талант. Якби ви бачили  які він речі своїми руками робить? Професіона-а-а-ал.

Ведуча: І де ж ваш товариш?

Гвинтик: Хм, мав прийти…І де ж це він?..

(Чується голосний гуркіт  та дирчання мотора якоїсь техніки)

Гвинтик:  О, це напевно він.

Шпунтик:  Др-р-р-р! Др- р-р-р-др-р-р-др-р-р!..

( Підтюпцем,з рулем руках, вбігає Шпунтик,  голосно дирчить, оббігає  коло, а потім стає біля Гвинтика)

Шпунтик: Др-др-др-ба-ба-ба-ба-бабах! Ох і стомився . Але ж бачиш, Гвинтику, я на власному транспорті добрався.

Гвинтик:    Шпунтику, ти знову вирішив мене здивувати? Що це таке?

Шпунтик:  Новий експериментальний дрендомобіль!

Гвинтик:   Те що він «Др-р-рендо», почули всі, а де тут «мобіль»?

Шпунтик:  Не кепкуй! Ну подумаєш по дорозі запчастини загубив, зате головне довіз. От! (З гордістю показує руль)

Гвинтик: Годі базікати! Глянь яка виставка, які експонати. А головне вони кажуть що це зробили діти!

Шпунтик:  Що? Ну як, прошу сказа­ти, діти в такому віці (показує на найменших) можуть розбиратися в техніці? Даруйте, але нізащо не повірю, і ніхто не повірить!

Гвинтик:   Та з них ніхто ні викрутки, ні батарейки в руках не тримав!

Шпунтик: Та вони навіть олівець тримати не вміють, не те щоб креслити!

Гвинтик:  Та про яку там Тех­ніку ви нам оповідаєте?!

3. Образа Цариці Техніки

(У цей момент зменшується освітлення залу, перестає грати музика, зупиняються самохідні моделі.)

Шпунтик:  Упс!

Ведуч:. Оттакої! Бачите, що ви накоїли? Хіба можна в та­кому зневажливому тоні про Ца­рицю усіх наук говорити?! Тепер Техніка на вас образилася! Ну от світла не буде і музики нема. Наші діти працювали, готувались, а ви нам усе зіпсували. Ситуація зрозуміла — Техніку будь-що треба перепросити.

Гвинтик:  А як то, смію пита­ти, — «Техніку перепросити»?

Ведуча: Хто нешанобливо по­ставиться до Цариці Техніки, та ще й не маючи про неї належної уяви, той неодмінно повинен виявити не абиякі знання, щоб  розв’язати важкі завдання. Тоді, оцінивши його зусилля, Цариця Техніка поставиться до нього з милостю і її серце знову наповниться любов’ю.

(Ведуча дивиться на Гвинтика і Шпунтина, а вони роблять ви­гляд, що не помічають: один ви­вчає поглядом стелю, а другий своє взуття.)

Ведуча : (звертається до залу). Ну що ж, хто із глядачів  хоче себе випробувати і вирішити цю проблему? (Діти, виявляють згоду) Які у нас дружні і відважні вихованці! (Ведуча знову запитує у Шпунтика і Гвинтика) То як, шановні, а ви хочете дізнатися, які ж завдання нам приготувала Техніка?

Гвинтик і Шпунтик:  (Із цікавістю) А як же без нас!

ІІ. Основна частина

  1. 1.    Математичні завдання

Ведуча: (Ведуча тричі плескає в долоні, їй виносять чарівну скриньку, потім вона дістає листочок із завданнями й уважно роздивляється їх) Усі знання Техніки ґрунтуються на обчисленнях та кресленні. Тому перші завдання – математичні!

 (Ведуча дістає із скриньки  плакат «Геометричні фігу­ри в просторі, а Гвинтик і Шпунтик тримають його перед глядачами )

Ведуча:На плакаті зображені різні геометричні фігури . Чи можете ви їх назвати?

Шпунтик: Ну, це – трикутник (показує на конус),тільки  трохи пузатий.

Гвинтик: О! А це, напевно,  його родичка! (Показує на піраміду)

Ведуча: Так, я бачу геометрію в школі ви не дуже добре вивчали. (Звертається до залу) Хто знає як правильно називаються ці геометричні фігури?

(Діти називають фігури: конус, циліндр, піраміда, усічена піраміда, куля, трапеція, паралелепіпед та ін. За правильні відповіді дітям роздаються міні-призи)

Ведуча:  (До Гвинтика і Шпунтика) Ну що? Продовжуємо?

Гвинтик: Дякую. Але нам краще збоку подивитись.

Шпунтик: Ми з місця буде­мо підтримувати. Морально.

(Гвинтик і Шпунтик відходять до кола  глядачів)

Ведуча: А тепер наступне завдання. Як накреслити велике рівне коло на підлозі за допомогою крейди (Дістає з скриньки крейду, показує і зверта­ється в сторону до Гвинтика і Шпунтика). Як би ви вийшли з цього по­ложення, молоді люди?

Гвинтик: Беремо циркуль і будуємо!

Ведуча: А що робити, коли циркуля немає? (До глядачів) Хто може справитися з цим завданням?

(Хто з глядачів здогадається першим , той креслить коло за допомогою свого паска чи шнурка)

Ведуча: Поки учасники будують коло, запитання до наших найменших вихованців. Назвіть геометричні фігури, які я вам покажу:

(Дістає і показує яскраві фігури: трикутник, круг, ква­драт, прямокутник,  ромб. Діти відповідають хором. Далі ведуча показує картки з латинськими літерами і ставить додаткові запитання, звертаючись до дітей старшого віку. За правильні відповіді дітям роздаються міні-призи)

— Що таке R? (Це відрізок від центра кола до будь-якої точки на колі.)

— Що таке D? (Це відрізок між двома точками на колі, який про­ходить через центр кола.)

—  А скільки прямих можна про­вести через одну точку? (Безліч.)

— А через дві точки? (Одну.)

— Чи є квадрат ромбом? (Так.)

—  Чи є квадрат прямокутни­ком? (Так.)

 (Подібні запитання ставляться доти, доки коло не буде побудоване. І по закінченню учасник отримує приз)

2.Завдання пов’язанні з авіамоделізмом

Ведуча: Що ж, математику ви знаєте добре. Та на вас чекають нові завдання і пов’язані вони (дістає з скриньки завдання та набори для конкурсу) з авіа- та ракетомоделюванням. То ж слухайте уважно: (читає завдання) «Застосовуючи знання з геометрії потрібно зробити аплікацію кос­мічного корабля із набору даних фігур». Хто хоче проявити себе в якості конструкторів літальних апаратів?

 (Ведуча розкладає на столи набори та визиває до себе 6 дітей і ділить їх на 2 команди)

Ведуча: Отже, перша команда працює на столі з правого боку, а друга – з лівого. Ваше завдання – зробити аплікацію космічного корабля  з даних геометричних фігур за 2 хвилини.

(Команди  виконують завдання, а ведуча за цей час швидко ста­вить запитання в зал. За правильні відповіді дітям роздаються міні-призи)

Ведуча:

— А чому літає космічна раке­та? (Бо має реактивний двигун.)

—  Хто вперше полетів на кос­мічному кораблі в космос? (Юрій Гагарін.)

—  А хто перший український космонавт? (Леонід Каденюк.)

—  А чому в космосі усе ніби плаває: і люди, і предмети? (Бо не­має сили тяжіння.)

— Ще задовго до створення кос­мічних ракет люди мріяли літати. Який літаючий апарат уперше під­нявся в повітря? (Повітряна куля)

—А хто її сконструював? Може, ви допоможете, молоді люди? (До Гвинтика і Шпунтина)

Гвинтик і Шпунтик разом: Барон Мюнхаузен!

Ведуча: Це оригінальна відповідь. А хто назве правильну відповідь? (брати Монгольф’є. Випробування відбулися в Парижі 1783 року.)

— А хто вперше сконструював планер? (Отто Лілієнталь, ні­мецький конструктор.)

— А хто вперше сконструював літак? (Брати Райт, американські конструктори. Літак «Флаєр» по­летів уперше 17 грудня 1903 року.)

—  Кому належить ідея ство­рення гелікоптера? (Леонардо да Вінчі.)

—  Хто втілив її на практиці? (Ігор Сікорський, уродженець Ки­єва.)

Ведуча: Швидко сплинуло 2 хвилини. Прошу показати свої космічні моделі глядачам. (Учасники показують свої моделі глядачам) Робота виконана вдало, то ж поаплодуємо нашим конструкторам! (Учасники отримують призи і сідають на місце)  

3.Завдання пов’язанні з судномоделізмом

Ведуча: Ну що ж авіамоделісти впоралися блискуче, а як проявлять себе вихованці судномодельного гуртка? То ж наступні завдання будуть пов’язані саме з морською тематикою. (Ведуча дістає з скриньки наступні завдання). Як відомо великий конструктор починається з першої моделі. Отже, мені потрібні 2 учасники, які знають як зробити кораблик, в техніці оріґамі? Підійдіть до мене… (Ведуча підводить учасників до столів ) Ось вам папір. Починайте.

(Виготовлення кораблика в техніці оріґамі )

Ведуча: (Запитання до залу. За правильні відповіді дітям роздаються міні-призи)

 Хто з присутніх знає назви всіх океані і зможе голосно їх усі перелічити? (Тихий, Атлантичний, Північний-Льодовитий та Індійський.)

— А хто назве мені «кольорові» моря? (Чорне, Червоне, Біле, Жов­те.)

— На чому можна плисти по морю? (Човном, яхтою, паропла­вом, катером, вітрильником, бар­жею, танкером, криголамом.)

—  А що таке якір? (Це мета­левий тягар, який на довгому лан­цюгу скидають у воду. Своїми гострими кінцями він зачіпається за дно і не дає віднести корабель на велику відстань.)

—  Що таке маяк? (Це висока вежа, яка подає сигнальне світло і допомагає кораблям орієнтувати­ся вздовж лінії берега.)

(До Гвинтика і Шпунтина). А що таке ехолот?

Шпунтик: Я знаю! Це радісний виклик утопаючого! – «Ех. О! Плот!»

Ведуча: Про «ехолот» я ще нечула, а «ехолот» – це… хто мені допоможе?

(Інші діти відповідають: це при­стрій для вимірювання глиби­ни моря. Він дає потужний зву­ковий сигнал, який луною відбива­ється від дна і повертається. За часом повернення встановлюють глибину.)

(Тим часом кораблики гото­ві)

Ведуча: А тепер, прошу глядачів оцінити щойно виготовлені кораблі. (Ведуча  демонструє кораблики глядачам) Гучні оплески юним конструкторам-судномоделістам! (Учасники отримують призи і сідають на місця)

4.Радісна знахідка – серце Техніки

(Чується ритмічний наростаючий звук годинника)

Ведуча: (Зі здивуванням) Ви чуєте цей звук: раз, два, три… А що б це могло бути? Схоже на великий годинник. (До Гвинтика і Шпунтика) Ну ж бо,  друзі, знайдіть, звідки цей звук!

(Ведуча, Гвинтик і Шпунтик йдуть углиб виставки )

Гвинтик: (захоплено). Гляньте, та це ж серце !

Шпунтик: Велике серце Техніки!

(Шпунтик і Гвинтик беруть серце Техніки в руки в якому  горить червоне світло, видніються шестерні, пружини,  а також маленькі дитячі поробки; високо піднімають його над головою та йдуть до ведучої)

Ведуча: Погляньте, в ньому є як механічні запчастини, так і дитячі поробки, які виконанні з любов’ю та умінням.

(Вмикається все освітлення, самохідні моделі та музика)

(Ведуча звертається до Гвинтика і Шпунтика) Тепер ви переконалися, що до Техніки треба ставитися з повагою і любов’ю.

Гвинтик: Так, звичайно. А можна мені у вас навчатися? Хочу робити  кораблики. (Виправляється) Гм! Хочу записатися в судномодельний гурток!

Шпунтик: А мені подобаються літачки  — я хочу в авіамодельний гурток!

Ведуча: Чудово. Для вас  — це лише перший творчий крок, а ве­ликі досягнення і здобутки, сподіваємося, ще попереду. Та я пропоную вам зазирнути в майбутнє і побачити, що ви можете виготовляти своїми руками через деякий час навчання в нашому закладі.

5.Презентації творчих робіт

Ведуча: А тепер я прошу уваги. Найкращі  вихованці нашого закладу підготували виступи-презентації своїх власних виробів.

(Далі ведуча надає слово виступаючим, які коротко знайомлять присутніх зі своїми творчими роботами)

ІІІ. Заключна частина

1.Самостійний огляд виставки

Ведуча: А тепер прошу усіх присутніх самостійно ознайомитися із експонатами науково-технічної виставки.

(Звучить музика, усі оглядають  виставку, обмінюються думками і в довільному порядку покидають виставку)

Від stantsiya

Один коментар до “Сценарій відкриття виставки”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.